ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr |
freedom

17.000 εγγραφές στο Mathesis

«Τον Νοέμβριο του 2012 ένα δημοσίευμα των Times της Νέας Υόρκης επρόκειτο να αφήσει ίχνη. Τίτλος του: The year of the MOOC. Ενα νέο ακρωνύμιο θα έμπαινε, έτσι, στο καθημερινό λεξιλόγιο του μέσου μορφωμένου πολίτη τα χρόνια που ακολούθησαν», λέει ο κ. Τραχανάς. Ωστόσο, συνεχίζοντας, παρατηρεί ότι το καινούργιο δεν είναι αυτονόητα καλύτερο από το παλιό ώστε να πρέπει απλώς να υποκλιθούμε στη λάμψη του και στη γοητεία της υπόσχεσης που κομίζει. «Μια συζήτηση για τις προοπτικές, αλλά και τις παγίδες, των διαδικτυακών μαθημάτων και τη θέση τους στο νέο εκπαιδευτικό περιβάλλον που διαμορφώνεται, θα είναι παραγωγική μόνο αν ξεφύγει από τις συμπληγάδες της απλοϊκής σκέψης –καλό-κακό, μαύρο-άσπρο, παλιό-καινούργιο– και φέρει στο επίκεντρό της τη μοναδική έννοια που έχει σημασία. Την ποιότητα των μαθημάτων», λέει ο εμπνευστής και δημιουργός του Κέντρου Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων (Mathesis) των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης. Το Mathesis χρησιμοποιεί την πλατφόρμα που χρησιμοποιεί το edX –ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός που έχουν ιδρύσει το Χάρβαρντ και το ΜΙΤ για τη δημιουργία και τη διαχείριση MOOC– και όπως δείχνει η πρώτη έκθεση προόδου του Mathesis, στα οκτώ μαθήματα που έχουν προσφερθεί από τα τέλη του 2015, όταν ξεκίνησε με τη σημαντική συμβολή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, έχουν εγγραφεί 17.000 φοιτητές.

«Τι είναι ποιοτικά διαδικτυακά μαθήματα, λοιπόν; Αυτό θα έπρεπε να είναι το κεντρικό ερώτημα μιας δημόσιας συζήτησης που ακόμα εκκρεμεί στη χώρα μας. Ομως, για να μην ξαναανακαλύπτουμε τον τροχό –δοκιμάζοντας πρώτα το… τετράγωνο σχήμα του!– η διεθνής εμπειρία είναι ένας καλός οδηγός για να κόψουμε δρόμο. Τα MOOCs σίγουρα δεν είναι όπως τα φαντάζονται πολλοί. Δηλαδή απλώς βιντεοσκοπημένες διαλέξεις στο αμφιθέατρο, που «παρκάρονται» κάπου για να μπορεί να τις δει όποιος θέλει. Τα σύγχρονα διαδικτυακά μαθήματα γυρίζονται, κατά κανόνα, σε στούντιο, σε μικρά βιντεάκια έως 15 λεπτών, με αυτοβαθμολογούμενες ερωτήσεις κατανόησης ανάμεσά τους –με διαθέσιμες και τις αιτιολογημένες απαντήσεις τους– και συγκεντρωτικά τεστ αυτοαξιολόγησης στο τέλος κάθε εβδομάδας. Ενώ κεντρικό στοιχείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι το φόρουμ του μαθήματος», λέει ο κ. Τραχανάς.

Τα διαδικτυακά μαθήματα αφορούν κυρίως –τουλάχιστον από πλευράς αριθμών– τους εκτός των τειχών. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το Mathesis παρακολουθούν μορφωμένοι πολίτες και επαγγελματίες επιστήμονες (περίπου 45%), εκπαιδευτικοί μέσης και στοιχειώδους εκπαίδευσης (35%) και φοιτητές εν ενεργεία σε άλλο ΑΕΙ (20%). Τα MOOCs αναδεικνύονται ως το βασικό εργαλείο τόσο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης των πολιτών όσο και της επαγγελματικής κατάρτισης ή της μετεκπαίδευσης μεγάλων επαγγελματικών ομάδων. Ομως η αποτελεσματικότητά τους, ως προς τον ευρύτερο αυτό ρόλο τους, απομένει να αποδειχθεί. Ωστόσο, όπως λέει ο κ. Τραχανάς, «με τα MOOCs το πανεπιστήμιο –ίσως ο πιο επιτυχημένος θεσμός του δυτικού κόσμου– βρίσκεται τώρα αντιμέτωπο με τις συνέπειες μιας επιστημονικής και τεχνολογικής επανάστασης που αυτό το ίδιο έθεσε σε κίνηση».

 

Πηγή: http://www.kathimerini.gr & http://mathesis.cup.gr/

 

Leave a Comment