ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr |
freedom

To 2020 για την κοινότητα του OpenGLAM: Ένας μικρός απολογισμός συνεργασίας και δημιουργικότητας

Το 2020 δεν είναι μια υπέροχη χρονιά. Αυτό είναι προφανές. Αλλά δεν είμαστε εδώ για να επικεντρωθούμε στα απαίσια πράγματα που έχουν συμβεί (και εξακολουθούν να συμβαίνουν) φέτος.

Αντ ‘αυτού, είμαστε εδώ για να σας πούμε μια καλή είδηση ​​για το 2020: μια ιστορία για τη συνεργασία, την καινοτομία και τη δημιουργικότητα. Μια ιστορία για το παρόν και το μέλλον της ανοιχτής πρόσβασης στην πολιτιστική κληρονομιά.

Φέτος ξεκίνησε με ένα μεγάλο επίτευγμα για την κοινότητα του Open GLAM (γκαλερί, βιβλιοθήκες, αρχειοθήκες και μουσεία). Μετά από χρόνια συνεργατικών προσπαθειών από μέλη της ομάδας Creative Commons, το CC Global Network, το Ίδρυμα Wikimedia και άλλα, το Smithsonian κυκλοφόρησε πάνω από 2,8 εκατομμύρια ψηφιακές 2D και 3D εικόνες και σχεδόν δύο αιώνες δεδομένων στο δημόσιο κτήμα,  χρησιμοποιώντας την άδεια Creative Commons Zero (CC0). Αυτή η νέα πρωτοβουλία, η Smithsonian Open Access,, ακολούθησε άλλες προηγούμενες δράσεις από μεγάλα και μικρά ιδρύματα, όπως σκιαγράφησε η Effie Kapsalis (Smithsonian) στην έκθεση του 2016 που συνόδευσε τις προσπάθειές της για την υποστήριξη.

Αν ήταν άλλη μια χρονιά, μόνο η ανακοίνωση του Smithsonian θα μας έκανε να βλέπουμε με χαρά το 2021. Είναι μια τεράστια, συναρπαστική νίκη! Αλλά δεν έγινε μονό αυτό μέσα στο 2020… ρίξτε μια ματιά σε αυτό το χρονοδιάγραμμα:

  • 27 Φεβρουαρίου: Το Smithsonian ανακοινώνει το Smithsonian Open Access
  • 11 Μαρτίου: Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας κηρύσσει το ξέσπασμα του COVID-19 ως πανδημία
  • 3 Απριλίου: Το Euronews αναφέρει ότι πάνω από το 50% του παγκόσμιου πληθυσμού βρίσκεται υπό καθεστώς απαγόρευσης κυκλοφορίας.

Ο γρήγορος ρυθμός αλλαγών στην αρχή της πανδημίας COVID-19 ήταν αρκετά αξιοσημείωτος – και οι προκλήσεις για τα ιδρύματα GLAM ήταν άμεσες.

OpenGLAM το 2020: προκλήσεις και ευκαιρίες

Από την αρχή της πανδημίας, η κοινότητα του Open GLAM συνειδητοποίησε γρήγορα ότι αυτό θα είχε σημαντικό αντίκτυπο στα ιδρύματα GLAM, ειδικά όσον αφορά τα έσοδα τους. Σε μια έκθεση του Μαΐου, το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (ICOM) διαπίστωσε ότι «σχεδόν το ένα τρίτο από αυτά [τα ιδρύματα GLAM] θα μειώσει το προσωπικό και περισσότερο από το ένα δέκατο μπορεί να αναγκαστεί να κλείσει μόνιμα» λόγω του αναγκαστικού κλεισίματος και της μείωσης στις πωλήσεις εισιτηρίων. Το κλείσιμο λόγω πανδημίας επηρέασε ιδιαίτερα τα ιδρύματα στις χώρες της Αφρικής, της Ασίας και της Αραβίας. Πολλά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο αναγκάστηκαν έκτοτε να απολύσουν μεγάλα τμήματα του προσωπικού τους και να κόψουν διάφορα προγράμματα.

Η κοινότητα GLAM αναγνώρισε επίσης ότι η πανδημία θα διαταράξει την εκπαίδευση εκατομμυρίων παιδιών και νέων ενηλίκων και θα εμποδίσει την πρόσβαση στην πολιτιστική κληρονομιά, ενισχύοντας τις υπάρχουσες ανισότητες και ανισότητες. Ο ICOM αναγνώρισε, “Γνωρίζουμε ότι αυτό δεν είναι απλώς θέμα διατήρησης των θεσμών μας, αλλά και κινητοποίησης των προσπαθειών και των ικανοτήτων τους για την υποστήριξη της ανθεκτικότητας της κοινότητας και μιας αποτελεσματικής ανάκαμψης”.

Με την πάροδο του χρόνου, καθίσταται σαφές ότι αυτή η παγκόσμια πρόκληση θα έχει αντίκτυπο για χρόνια, αν όχι για δεκαετίες. Σε απάντηση, ο Douglas McCarthy (Europeana) και η Dr. Andrea Wallace (Πανεπιστήμιο του Έξετερ) έκαναν μια υπόθεση για ανοιχτή πρόσβαση:

«Η παροχή ανοικτής πρόσβασης σε ψηφιακές συλλογές μεταφέρει σημαντική δύναμη από τα ιδρύματα στο κοινό. Καθώς η πανδημία Covid-19 εξελίσσεται, δεν ήταν ποτέ πιο ζωτικής σημασίας για τα μουσεία να διερευνήσουν πώς μπορούν να κάνουν νέες συνδέσεις με το κοινό και να υποστηρίξουν δημιουργούς, εκπαιδευτικούς, μελετητές και καινοτόμους που εργάζονται σε αυτή τη δύσκολη στιγμή. “

Στην έκθεσή της, η ICOM διαπίστωσε ότι οι δραστηριότητες ψηφιακής επικοινωνίας των μουσείων «αυξήθηκαν για τουλάχιστον το 15% , και συγκεκριμένα οι δραστηριότητες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αυξήθηκαν για περισσότερα από τα μισά μουσεία». Τα ιδρύματα GLAM που είχαν ήδη δεσμευτεί να ανοίξουν την πρόσβαση ήταν σε θέση να ανταποκριθούν γρήγορα και δημιουργικά στην πρόκληση που παρουσιάστηκε από την πανδημία.

Το Μουσείο Getty, για παράδειγμα, εγκαινίασε το Getty Museum Challenge, μια ψηφιακή πρόκληση για την αναδημιουργία έργων δημόσιου κτήματος με οικιακά είδη. Οι εικόνες που στάλθηκαν από όλο τον κόσμο συγκεντρώθηκαν τελικά σε ένα βιβλίο με τίτλο, Off the Walls: Inspired Re-Creations of Iconic Artworks, ε όλα τα κέρδη να πηγαίνουν στο Artist Relief.

Φυσικά, δεν οφείλονται όλα όσα συνέβησαν φέτος στο Open GLAM στην πανδημία COVID-19. Πολλές πρωτοβουλίες και έργα ανοιχτής πρόσβασης ήταν σε εξέλιξη, προτού κανείς μας να ξέρει καν τι είναι «κορονοϊός». Στην πραγματικότητα, τα ακόλουθα ιδρύματα GLAM υιοθέτησαν πολιτικές ανοιχτής πρόσβασης φέτος, απελευθερώνοντας ουσιαστικά εκατομμύρια πολιτιστικά αντικείμενα στο κοινό: Archives of Ontario, Petit Palais, Augustinermuseum, Museum für Neue Kunst, Museum Natur und Mensch, DAG Museums, Biblioteca Nacional de España, Anacostia Community Museum, και το Wien Museum. Ωστόσο, ο αντίκτυπος αυτής της τραγικής και προκλητικής στιγμής στο κίνημα δεν μπορεί να υποτιμηθεί. Έχει δημιουργήσει μια αίσθηση του επείγοντος που ιστορικά έχει γίνει αισθητή μόνο κατά τη διάρκεια ανθρωπογενών ή φυσικών καταστροφών. Ενώ τα θεσμικά όργανα της GLAM εφαρμόζουν και επωφελούνται από πολιτικές ανοιχτής πρόσβασης για πάνω από μια δεκαετία, δημιουργώντας καλή θέληση και αναγνώριση από το κοινό και ενισχύοντας τις αποστολές και τη συνάφειά τους για το κοινό του 21ου αιώνα, η πανδημία έχει δείξει πόσο ζωτικής σημασίας είναι τα ιδρύματα να γίνουν «ανοιχτά». Αυτό έχει θέσει έναν νέο κανόνα για το GLAM.

Εάν υπάρχει ένα πράγμα που μπορούμε να βασιστούμε καθώς συνεχίζουμε να ζούμε και να εργαζόμαστε σε κατάσταση αβεβαιότητας, είναι ότι όλο και περισσότερα πολιτιστικά ιδρύματα θα επιλέξουν να πάνε «ανοιχτά» Η Sarah Pearson των CC εξέφρασε αυτήν την ιδέα κατά τη διάρκεια ενός διαδικτυακού σεμιναρίου Open GLAM τον Μάρτιο, δηλώνοντας: «Αυτό θα έχει αντίκτυπο και θα αυξήσει την προθυμία των ανθρώπων να μοιραστούν, είτε πρόκειται για άδεια χρήσης CC είτε όχι».

Πηγή άρθρου: https://creativecommons.org/

Leave a Comment